Navigation

Blog

Urheiluvaatteet sopivat nyt kaupungillekin

Kaupungilla kävellessä voi huomata, että erityisesti nuoret naiset suosivat arkivaatteita aiemmin ainoastaan urheilukäyttöön tarkoitettuja vaatteita. Nyt treenaajat eivät enää vaihdakaan joogahousuja ”arkivaatteisiin” salilta poistuessaan. Tämän huomaa mm. yliopistoilla, kahviloissa ja vaikka työpaikalla. Treenitossut, juoksuhousut ja joogamatto ovat usean ohikulkijan perusvarusteita. Bussissakin useampi kanssamatkustaja näyttää siltä, että he ovat juuri tulossa salilta tai matkalla sinne.

1

Uudelle tyylille on oma nimityksensä. Nimitys pääsi keväällä jopa Merriam Webster-sanakirjaan, jossa on nyt siis myös ”athleisure”-termi. Sanalla tarkoitetaan vaatteita, joita on tarkoitus käyttää urheillessa mutta myös missä vain muualla. New York Timesin mukaan athleisure-vaatteiden markkinat ovat kasvaneet merkittävästi vuoden 2016 aikana ja markkinat ovat nyt isommat kuin koskaan. Juoksuhousut ovatkin nyt uudet farkut. Erityisesti urheiluvaatteita suosivat vapaa-ajallaan ne, jotka tekevät työtä kotona ja joustavina aikoina. Samoissa vaatteissa on helppo siirtyä paikasta toiseen ja mukava viettää pidempiäkin aikoja.

2

Urheiluvaatteiden suosio näkyy tietenkin myös julkkisten pukeutumisessa. Useat pop-tähdet ovat innostuneet trendistä. Rihanna esittelee toisen Fenty x Puma-mallistonsa Pariisin muotiviikoilla keväällä 2017. Julkkiksilla on omia fitness-mallistojaan ja samalla luodaan brändiä kovaa treenaavasta ja terveellisesti elävästä tähdestä. Tämä toki istuukin kulttuuriin, sillä myös tähtien kropat ovat aiempaa tarkemman arvostelun kohteena.

Fitness-vaatteet kertovat nyt myös tietynlaisesta statuksesta. Urheiluvaatteisiin pukeutumalla henkilö voi viestittää muille, että hän on kiireinen mutta pitää silti tärkeänä panostaa treenaamiseen ja terveisiin elintapoihin. Myös kuntosalilla vaatteilla on väliä. Kanssatreenaajien joogatrikoot pannaan merkille ja jo kuntosaliharrastusta aloittavalla on usein merkittävä varasto treenikamoja.

3

Urheiluvaatetrendi kertoo myös kauneusihanteen muuttumisesta, erityisesti naisten vartaloiden kohdalla. New York Magazine kirjoitti vuosi sitten ”couture bodyn” tärkeydestä ja nyt myös punaisilla matoilla vaatteita tärkeämmäksi on noussut se, minkälainen vartalo vaatteiden alla on. Viime vuoden Met-gaalassa Beyoncé ja Kim Kardashian paistattelivat niukoissa iltapuvuissa, ja huomio kiinnittyikin pian siihen, minkä muotoinen vartalo mekon alta paljastui. Liika laihuus on kadonnut kauneusihanteista ja nyt kaikki tavoittelevat oikealla tavalla muodokasta vartaloa. Elinvoimaisuus ja voimakkuus ovat ohittaneet laihuuden. Couture bodya ei olekaan mahdollista saavuttaa ruoasta kieltäytymällä, vaan sen voi saada ainoastaan kovalla treenillä. Tämän takia siitä on nopeasti tullut menestyksen ja määrätietoisuuden merkki.

4

Vahvat vartalot kertovat kehopositiivisuudesta, mutta sellaisen saavuttaminen ja ylläpitäminen vaatii itsekuria, aikaa ja varallisuutta. Treenien väliin jättäminen ei ole vaihtoehto ja lihavuuteen tai huonoon kuntoon liitetään runsaasti negatiivisia ominaisuuksia, kuten laiskuus, passiivisuus ja välinpitämättömyys. Treenaaminen vaatii sitoutumista ja se voi olla yksitoikkoista. Puheista huolimatta sitä harvoin tehdään vain itseään varten ja kuntosaleiltakin löytyy lähes aina runsaasti peilejä, joista edistymistä voi tarkkailla. Fitness-harrastajat haluavatkin jatkuvasti tarkkailla edistymistään ja verrata treenaamistaan muiden lajin harrastajien treeneihin. Asiaan keskittyneitä nettisivuja löytyy Suomestakin jo useita ja keskustelupalstoilla pyydetään treenivinkkien lisäksi usein kommentteja, mielellään kehuvia, omasta vartalosta.

Comments are closed.