Navigation

Blog

Muotimaailman huligaanin perintö elää edelleen

Alexander McQueen, (17. maaliskuuta 1969 – 11. helmikuuta 2010) oli yksi tunnetuimmista brittiläisistä muotisuunittelijoista. Hänen suunnittelutyylinsä sisälsi raaka energiaa sekä aina vahvan tunnelatauksen, mutta vaatteissa on nähtävissä myös romantiikkaa. Hän yhdisteli luomuksissaan herkkyyttä ja voimaa sekä traditiota ja moderniutta. Hänen kuolemansa ravisteli koko muotimaailmaa.

ytkitk

Vuosina 1996 – 2003 hänet valittiin neljä kertaa Britanniassa vuoden muotisuunnittelijaksi. Hän oli myös yksi nuorimmista palkinnon koskaan voittaneista suunnittelijoista. Hänen provosoiva ja huomiota herättävä tyylinsä on nostattanut runsaasti keskustelua koko hänen uransa ajan ja McQueen sai pian lisänimen ”Englannin muotimaailman huligaani”. McQueenia on usein luonnehdittu myös muotimaailman Grimmin veljeksiksi hänen persoonallisen, paikoin synkänkin ja aina yllättävän tyylinsä vuoksi.

McQueen on kertonut haastatteluissa kiinnostuneensa vaatteista ja tyylistä jo varhain. Hänellä oli kolme vanhempaa siskoa ja kun näillä oli paha mieli, hän halusi jotenkin piristää heitä. Joten hän teki mitä parhaiten osasi jo silloin, meni siskojensa huoneisiin ja  auttoi heitä valitsemaan aina kulloinkin sopivimman vaatekokonaisuuden. Hän kertoo, että pyrki aina tekemään heistä vahvan ja suojellun näköisiä. Aikuiselämässään McQueen ei koskaan pyrkinyt liihottelemaan seurapiireissä, vaan vietti mieluummin aikaa muutaman harvan ja valitun luottoystävän seurassa.

McQueen jätti koulun 16-vuotiaana opiskellakseen oppipoikana räätäliyrityksessä ja päätyi loppujen lopuksi tekemään pukuja prinssi Charlesille. 20-vuotiaana japanilainen muotisuunnittelija Koji Tatsuno palkkasi hänet. Vuotta myöhemmin McQueen oli jo Italiassa opiskelemassa pukusuunnittelua paikallisen luksussuunnittelijan opissa. Opiskeltuaan lisäksi useiden muoti- ja räätälialan mestareiden opissa St. Martins School of Art and Designissa McQueen perusti oman vaatemerkkinsä vuonna 1992 ja samana vuonna hän perusti oman muotitalonsa. Hänen lopputyökokoelmansa osti kokonaisuudessaan muoti-ikoni Isabella Blow. Tästä alkoi myös McQueenin ja Blown elinikäinen ystävyys.

gkghk fhfj

Vuodesta 1996 lähtien McQueen toimi ranskalaisen Givenchyn muotitalon pääsuunnittelijana ja jatkoi työssä vuoteen 2001 asti. Nykyään hänen nimeään kantavaa luksusmuotitaloa johtaa Sarah Burton. Joulukuussa 2000 Gucci osti 51 % McQueenin yrityksestä ja nimitti hänet taiteelliseksi johtajaksi  ennen myymälöiden avaamista Lontooseen, Milanoon, New Yorkiin, Los Angelesiin ja Las Vegasiin. Alexander McQueen avasi yrityksen ensimmäisen myymälän Pekingiin lokakuussa 2011 muotinäytöksen siivittämänä.

McQueenin muotinäytökset ovat olleet kaikkea muuta kuin perinteitä noudattavia ja vain mielikuvitus on ollut niissä rajana. Vuoden 2003 kevätnäytöksen teemana oli uponnut laiva, vuoden 2005 kevätkokoelmassa taas esiteltiin ihmisistä koottu shakkipeli ja vuoden 2006 syyskokoelma esitteli aidon kokoisen hologrammin supermalli Kate Mossista pukeutuneena purkautuvaan kankaaseen. Vuonna 1998 McQueen teki historiaa näyttämällä catwalkilla ensimmäistä kertaa muotimaailman historiassa mallin, jonka jalat olivat amputoitu ja jalkojen tilalla tyylikkäästi muotoillut puujalat.

hfrtj

Kaikista kuuluisin McQueenin muotinäytös oli kuitenkin vuoden 2011  kevät/kesämalliston julkaisu, nimeltään VOSS. Keskellä huonetta oli valtava lasinen laatikko. Huone laatikon ympärillä oli valaistu, mutta tila laatikon sisällä pimeä joten lasiseinät muuttuivat peileiksi näyttäen yleisölle heidän oman heijastuksensa. Lopulta, yli tunnin kestäneen odotuksen jälkeen näytös alkoi ja lasilaatikon sisälle syttyi valo. Laatikko oli täynnä koiperhosia ja niiden keskellä alaston malli, kasvojensa peittona kaasunaamari. Lasisen laatikon seinät putosivat pois ja paiskautuivat vasten lattiaa. McQueen kertoi myöhemmin saaneensa idea Joel Peter Witkinin kuvasta Sanitorium. Brittiläinen muotivalokuvaaja Nick Knight kuvaili muotinäytöstä myöhemmin blogissaan sanoen, että kyseessä oli luultavasti hienoin yhdistelmä muotia ja teatteria jonka hän oli koskaan nähnyt. McQueen kommentoi myöhemmin sitä, miltä tuntui pakottaa yleisö katsomaan omaa heijastustaan. Hän totesi, että se tuntui mahtavalta – kääntää asetelma toisin päin ja nauroi päälle.

Comments are closed.