Navigation

Blog

Huppari kautta aikojen

Hupparit ovat olleet osa miesten ja naisten asusteita jo vuosisatoja. Varhaisimpia huppuja voi nähdä olutpullojen etiketeissä. Hupparin alkujuuri on nimittäin keskiaikaisten munkkien käyttämissä kaavuissa, joiden olennainen osa huppu oli. Toinen varhainen huppu löytyy viitoista, jotka olivat tyypillinen vaatteenparsi ulkona töitä tekeville. Hupullisista kaavuista ja viitoista on tietoja ainakin jo 1100-luvun Englannista, mutta nykymuotoinen huppari on vielä alle sata vuotta vanha vaatekappale.

18

Moderni huppari syntyi hyvin vaatimattomissa olosuhteissa. Ensimmäiset nykyaikaiset hupparit tulivat markkinoille Yhdysvalloissa 1930-luvulla. Alun perin alusvaateyrityksenä nimellä Knickerbocker Knitting Company perustettu Champion Products -yhtiö teki huppareita, joita markkinoitiin New Yorkin kylmissä oloissa työskenteleville työläisille. Hupun tarkoituksena oli suojata työläisiä ja high school -urheiljoita huonoilta sääolosuhteilta.

Käytännön asusteesta tuli henkilökohtaisempi, kun nuoret urheilijat alkoivat antaa treenivaatteitaan tyttöystävilleen. Lukiot ovat aina olleet nuorisomuodin synnyinsija ja pian urheiluvaatteeksi tarkoitettua asustetta alettiin pitää muodikkaana.

19

Nuorison suosimaa katumuotia huppareista tuli 1970-luvulla New York Cityn kaduilla. Yksi merkittävä syy vaatteen läpimurrolle oli hip hop -kulttuurin nousu. Huppari ilmaantui skeneen vuosien 1974 ja 1975 tienoilla. Esimerkiksi graffititaiteilijat pukeutuivat huppariin sen tarjoaman matalan profiilin takia ja breakdance-tanssijat pitivät sitä pitääkseen kroppansa lämpiminä ennen tanssimista. Myös tässä kulttuurissa huppareilla oli alusta asti varjopuolensa: pikkurikolliset “stick-up-kidit” käyttivät huppua peittääkseen henkilöllisyytensä. Myös skeittarit käyttivät huppareita voidakseen skeitata tyhjissä uima-altaissa, sillä he eivät halunneet tulla tunnistetuiksi.

Muotisuunnittelijat, kuten Norma Kamali, ottivat hupparit pian käyttöön myös muotimaailmassa. Tärkein tekijä hupparin suosioon oli kuitenkin ensimmäinen Rocky-elokuva, jossa Sylvester Stallonen esittämä Rocky Balboa pukeutuu huppariin. Samoihin aikoihin myös yliopistot alkoivat tuottaa huppareita, jotka kantoivat niiden logoja.

20

Mutta 1990-luku oli huppareiden vuosikymmen. Samalla vuosikymmenellä vaatteesta tuli symboli monelle, ristiriitaisellekin asialle. Sen käyttäminen saattoi merkitä syrjäytymistä, akateemista henkeä tai olla vain muotijuttu. Erityisesti Wu Tang Clanin levy Enter the Wu-Tang (36 Chambers) tarjosi kansikuvassaan synkän näkökulman huppariin.

Useimmiten huppareita käyttivät nuoret miehet, esimerkiksi skeittarit, surffarit ja punkkarit. Muun muassa Tommy Hilfiger, Giorgio Armani ja Ralph Lauren suunnittelivat huppareita osaksi kokoelmiaan 1990-luvulla. Myös korkean muodin yhtiöt, kuten Gucci ja Versace alkoivat tehdä huppareita. Räppäri Puff Daddyn eli Sean “Diddy” Combsin omistama kristalleilla kirjailtu huppari on tätä nykyä Lontoon Victoria & Albert -museon kokoelmissa.

Jo 1980-luvulla hupparin maine kärsi, kun FBI julkisti piirretyn etsintäkuulutuksen, jossa terroristi Unabomberilla oli huppari. Mahdollisuus naamioitua tai peittää kasvonsa onkin sekä tehnyt hupparista pahamaineisen että ollut alusta asti osa vaatteen viehätystä. Tätä nykyä esimerkiksi Britanniassa monet kaupat, huoltoasemat, pubit ja yökerhot ovat kieltäneet hupparin käyttämisen, koska huppua voidaan käyttää myös valvontakamerilta suojautumiseksi. Vastustaakseen hupparin huonoa mainetta, brittiläinen artisti Lady Sovereign teki kappaleen nimeltä “Hoodie” (huppari) ottaakseen kantaa hupparien puolesta.

Myös myönteiset ajatukset huppareista ovat yleisiä. Uudessa-Seelannissa maan poliitikot halusivat parantaa käsitystä nuorisosta pitämällä “hupparit parlamentissa” –päivän, jolloin useammat poliitikot pukeutuivat huppareihin. Imettäville äideille vaatteita suunnitteleva Motherwear-yritys on tehnyt hupparin, jossa on kaksi sivuaukkoa.

Tänä päivänä hupparia voi pitää niin lukiolainen, yh-äiti, kadunmies tai Cheek. Huppareita saa kaupasta alle 20 eurolla tai sitten niistä voi maksaa yli sata euroa niin kuin Hugo Bossin, Ralph Laurenin tai Juicy Couturen kaltaisista brändeistä.

Tänä päivänä huppari voi olla myös toimitusjohtajan asuste. Facebookin tj. Mark Zuckerberg on tunnettu siitä, että hän käyttää puvun sijasta harmaata logotonta hupparia.

Comments are closed.