Navigation

Blog

1950-luvun pin up muoti imaisee mukaansa

Klassinen amerikkalainen pin-up –tyyli on uudessa nousussa vaatemaailmassa ja sen nykyaikaisempi muoto kiehtoo naisia Suomessakin. Tyyli näkyy pukeutumisen lisäksi sisustuksessa ja autoissa, joissa suositaan 50-luvun henkeä. Fiftarivaatteita on saatavilla verkkokauppojen lisäksi useista kivijalkakaupoista ja tarjolla on runsaasti kursseja, joiden kautta voi opetella 50-luvun maailmaa. Monet suosivat tyyliä esim. halutessaan kuvauttaa itsensä eri näköisenä kuin arjessa tai ilmaista persoonansa eri puolia vaikka juhlimaan lähtiessään. Tyylin periaatteena on, että jokainen nainen on kaunis ja saa pukeutua juuri niin kuin itse haluaa.

1

Alunperin termi pin-up tulee siitä, että 1950-luvulla amerikkalaiset sotilaat kiinnittivät naisten kuvia nastoilla seinälle rintamalla ollessaan koti-ikävää lievittääkseen. Pin-up kasvoi nopeasti omaksi taidesuuntauksekseen ja tunnetaan erityisesti sarjakuvamaisesta piirrostyylistä, josta useat muidenkin alojen taitelijat ovat ottaneet vaikutteita. Myös karikatyyrit ovat varsin suosittuja pin-up -maailmassa. Pin-upiin liittyykin olennaisesti huumori, tietynlainen viattomuus, flirttailu ja hassuttelu.

Kokkolasta kotoisin olevan Heta Äyhynmäki suosii päivittäisessä pukeutumisessaan 50-luvun tyyliä. Hänen vaatevarastossaan suosikkeja ovat hulmuavat kellohameet ja ihonmyötäiset kynähameet. Hän rakastaa kirkkaanpunaista huulipunaa ja korkokenkiä. Äyhynmäki kertoo olleensa lapsena poikatyttö ja tyylin muuttaminen on vaatinut sulattelua. Hän kuitenkin iloitsee siitä, että on nyt löytänyt oman tyylinsä ja saa laittautua. Äyhynmäen mukaan se tekee hänen olonsa nätimmäksi ja itsevarmemmaksi.

2

Äyhynmäen innostus 50-lukua kohtaan lähti pin-up -kuvauksista, joihin hän osallistui kesällä 2013. Saman vuoden syksyllä hän otti jo osaa Pin-up Finland -kilpailuun ja sijoittui kisoissa kolmanneksi. Hurmaantuminen 50-lukuun näkyy Äyhynmäen elämässä pukeutumisen lisäksi sisustuksessa. Hän kertoo rakastavansa kaikkea vanhaa ja hankkivansa suuren osan sisustuksestaan kirpputoreilta. Hän kertoo saavansa erityisen paljon kehuja kampauksestaan. Äyhynmäen mukaan kampauksen tekeminen on päivästä riippuen joko helppoa tai hankalaa, ja silloin siihen saattaa kulua jopa tunti.

3

Leveää savolaista murretta puhuva Minna Pakarinen on nykyisin itsevarma ja itseensä tyytyväinen kolmekymppinen nainen. Vielä muutama vuosi sitten hän koki kehostaan epävarmuutta, sillä hän koki ettei sovi mainoksien kautta tulleeseen naisihanteeseen. Sitten hän omien sanojensa mukaan hurahti 1950-luvun maailmaan ja löysi naisellisuutensa. Nyt hänen vaatekaapistaan löytyykin laaja valikoima 1950-luvun tyylisiä mekkoja. Hän kertoo innostuksen tarttuneen isoveljeltä, joka puolestaan fanittaa amerikkalaisia autoja. Pakarinen oli vuoden 2015 Pin-up Finland -kilpailun yleisön suosikki ja pukeutuu vapaa-ajallaan näyttäviin kellohameisiin ja 1950-luvun kuoseihin. Hän valitsi 50-luvun persoonansa nimeksi Cherry Jo Candien, sillä hän kertoo rakastavansa kirsikoita ja olevansa perso myös karkeille.

Pakarinen ohjaa työkseen kuntouttavaa työtoimintaa Siuntion kunnan nuorille ja aikuisille pitkäaikaistyöttömille, mutta kaiken muun ajan hänen elämänsä valtaa rock ’n’ roll -meno. Pakarisen lisäksi hänen miehensä on innostunut 1950-luvusta ja innostus näkyy myös pariskunnan kodin sisustuksessa. Kesäisin Pakarisen perhe kiertää Suomea vuoden 1949 Buickilla. Cherry Jo Candy saa katseet kääntymään myös kadulla kävellessään. Pakarinen kertoo saavansa erityisen mukavaa palautetta vanhemmilta naisilta, jotka jakavat hänen kanssaan muistoja nuoruudestaan.

4

Pin-upin maailman voi löytää aikuisenakin. Pyhäjoelta kotoisin oleva Tuula Korhonen löysi maailman 58-vuotiaana ja kuvailee puhjenneensa sen jälkeen kukkaan. Hänen mukaansa pin-up ei tarkoita ainoastaan pukeutumista erilaisiin vaatteisiin ja meikkeihin tai hiusten laittamista tietyllä tavalla, vaan koko asenteen muuttumista positiivisemmaksi ja sallivammaksi itseään kohtaan. Korhonen otti osaa Savon pin-up kilpailuun ja sijoittui kolmanneksi. Päivään sisältyi esiintyminen kauppakeskuksessa sekä tiukka haastattelu hankaline kysymyksineen. Korhonen kertoo muiden kilpailijoiden olleen reilusti nuorempia, mutta uskoo positiivisen luonteensa ja temperamenttinsa hurmanneen tuomarit.

Comments are closed.